Zervicepoint är en affärs- och automatiseringsplattform som utöver kraftfulla processverktyg också låter kunder erbjuda självservice åt anställda.
Zervicepoint ämnade att omfamna kundupplevelsen och behövde modernisera produkt och varumärke. Med en mer konsument-nära framtoning satte vi kurs mot att göra ett avtryck inom B2B SaaS. Målsättningen förde med sig en hel del förändringar i interna processer och i organisationen. I takt med att nya marknadssegment identifierades, siktade vi också på att skapa produktteman. Vi skulle göra en förflyttning från att vara en teknisk motor till att bli en fullfjädrad produkt och bättre kunna tillgodose behov inom hela organisationen hos kunden.
Som teamets första UX designer hade jag som uppgift att etablera ett mer designdrivet arbetssätt så att Zervicepoint bättre kunde balansera kund- och affärsperspektiv och nå nya typer av målgrupper. Jag tog lead på att driva användarperspektivet i teamet.
Tillsammans med produktägare, andra kompetenser i teamet, och i samverkan med slutanvändare och andra intressenter, arbetade jag med att utveckla gränssnitt, utveckla koncept och modernisera och förbättrade flöden i produkten. Jag ansvarade för produktvisionen ur ett kund- och designperspektiv, och bistod produktägare med förslag på scope och prioritering.
Jag såg till att förankra designprocessen med teamet och engagera kunder i produktutvecklingen. På så sätt var jag med och transformerade organisationen till en mer design- och kundcentrerad verksamhet.
Genom att lyssna på kunder och användare blev det lättare att prioritera rätt utvecklingsprojekt. Jag gjorde design- och funktionsförbättringar baserade på upptäckter hos användare och designade om aktivitets- och att-göra-flöden, tog fram en ny dashboard, skapade ett onboardingflöde och gjorde flera förslag på förbättringar baserade på kundernas input. Genom att hålla workshops med kunder och starta upp en kundpanel, kunde jag hitta fler intressenter och målgrupper som gav oss ännu bättre förutsättningar att svara upp på växande behov. Genomförandet av kundresor med återkommande uppföljningar gjorde att hela ekosystemet av våra produkter och tjänster tydliggjordes. På så sätt kunde vi skapa ett mycket bättre upplevelse genom hela kundresan.
Jag även med och tog fram riktlinjer för kommunikation och marknadsmaterial, uppdaterade design system, lanserade en ny hemsida och tog fram ett behovsanpassat lösningsförslag för en målgrupp inom HR.